Peniaze chce poskytnuť v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Informoval o tom premiér po stredajšom rokovaní vlády s tým, že EBRD požiadala o niektoré ďalšie dodatky pokiaľ ide o proces EIA, čiže hodnotenie vplyvov projektu na životné prostredie. Pripravenosť Slovenska na realizáciu diaľničných projektov PPP je podľa Fica hodnotená vysoko.
"Zdá sa, že R1-ka by mala byť v poriadku aj z finančného hľadiska. Teraz sa ešte pokúšame pretlačiť, aby Európska investičná banka (EIB) zvýšila podiel spolufinancovania zo 700 mil. eur (21,088 mld. Sk) na 1 mld. eur (30,126 mld. Sk)," uviedol ďalej Fico v súvislosti s výstavbou úsekov diaľnice D1 cez PPP projekty.
Primeranú účasť by na tom mala mať aj EBRD. Premiér vyslovil spokojnosť s utorňajším rokovaním so šéfom EBRD Thomasom Mirowom. Ak by sa podľa premiéra podarilo navýšiť podiel EIB na financovaní výstavby D1, aj komerčné banky by mohli mať o tento projekt väčší záujem.
O realizácii PPP projektov, konkrétne druhého balíka na stavbu R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami sa podľa Fica definitívne rozhodne po finančnej uzávierke ponuky uchádzačov, ktorá má byť do 15. januára budúceho roka. Potom má byť známe, či je to pre štát výhodné.
"Domnievam sa, že treba stavať. Treba tie diaľnice stavať. Ak pôjdeme tempom len z prostriedkov štátneho rozpočtu a z (euro)fondov, tak to nepostavíme ani do roku 2030," uviedol Fico o potrebe urýchlenia stavby diaľnic cez PPP projekty. D1 a R1 podľa neho treba stavať tak rýchlo, ako sa len dá.
Urýchlenie výstavby diaľnic je podľa Fica podmienené realizáciou PPP projektov. "Ak nebudú peniaze na PPP projekty vzhľadom na finančnú krízu, tak ideme obvyklým tempom výstavby diaľnic. Budeme míňať len štátne peniaze a peniaze z fondov. Ale nebudeme môcť na to použiť súkromné zdroje cez PPP projekty," dodal Fico. PPP projekty pritom označil za veľmi ambiciózny plán. Keby sa ho podarilo realizovať, znamenalo by to podľa neho veľký posun.